Prin Hotărârea Guvernului nr. 1161/2021 se modifică restricțiile și interdicțiile care privesc persoanele nevaccinate. Printre altele, se interzice “accesul persoanelor, cu excepția angajaților, a participanților în cadrul procedurilor judiciare, disciplinare, contravenționale, administrativ-jurisdicționale și a celor administrative din motive de ordine și siguranță publică, a persoanelor care necesită servicii medicale și prestații sociale, precum și a persoanelor care se prezintă la centrele de vaccinare în vederea administrării unei doze de vaccin, în incintele instituțiilor publice centrale și locale, regiilor autonome și operatoriilor economici cu capital public este permis doar celor care fac dovada vaccinării împotriva virusului SARS-CoV-2 și pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, care prezintă rezultatul negativ al unui test RTPCR pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 48 de ore, respectiv care se află în perioada cuprinsă între a 15a zi și a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2.“
Cu alte cuvinte, în instituțiile publice centrale și locale, regiile autonome și operatorii economici cu capital public pot intra numai persoanele care:
- fac dovada vaccinării împotriva virusului SARS-CoV-2 (dacă au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare);
- prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR nu mai vechi de 72 ore sau a unui rezultat negativ certificat al unui test antigen rapid nu mai vechi de 48 ore;
- se află în perioada cuprinsă între 15-180 zile ulterior confirmării infectării cu virsulul SARS-CoV-2;
Pe lângă aceste persoane, pot beneficia de serviciile publice locale și centrale, în mod excepțional, doar cei care prezintă o situație de urgență (eliberarea unui certificat de deces, de naștere și altele asemenea). Orice alte situații care nu pot fi calificate drept urgențe, sunt interzise printr-un act normativ al Guvernului.
Sunt legale aceste măsuri?
Răspunsul este nu. Nu sunt legale, sunt discriminatorii, constituie infracțiuni și au fost emise de un organ necompetent.
1. Guvernul este interimar și nu poate promova politici noi, conform Constituției și Codului administrativ.
Un Guvern interimar nu poate promova politici noi. Cu alte cuvinte, nu poate stabili noi interdicții, suplimentare celor existente. Desigur, se pune în discuție prelungirea stării de alertă. Este legală?
În mod indubitabil nu. Prelungirea nu este legală, deoarece Guvernul interimar nu are competență de a o prelungi. Mai mult, starea de alertă este nelegală. Acest lucru a fost tranșat prin mai multe hotărâri judecătorești care au dispus anularea acesteia (din nefericire la acest moment doar în primă instanță – nefiind astfel executorii acele hotărâri), dar și Curtea Constituțională a constatat neconstituționalitatea Hotărârii Parlamentului de încuviințare a Hotărârii Guvernului prin care a fost declarată starea de alertă.
În baza acesteia din urmă, întreaga stare de alertă este suspendată, având în vedere efectul declarării neconstituționalității. Desigur, aceasta este încă în ființă? De ce? Întrucât organele de urmărire penală nu fac nimic în această privință. Desigur, este abuz de putere și iar faptele membrilor Guvernului constituie infracțiuni, pentru care vor fi condamnați la un moment dat.
2. Chiar dacă Guvernul nu era interimar, și acesta era în deplinătatea prerogativelor sale, tot nu putea stabilit aceste interdicții.
Având în vedere că aceste interdicții – de a interzice persoanelor care nu se află în vreuna dintre situațiile de mai sus – sau mai precis, a celor care nu sunt posesori ai ”certificatului verde”, nu au o consacrare legislativă într-o lege sau ordonanță de urgență, sunt nelegale. Cu alte cuvinte, Guvernul nu are competență de a stabili aceste interdicții, întrucât rolul acestuia nu este de legiuitor, ci execută în concret legile.
Cu alte cuvinte, abilitarea Guvernului este de a dispune măsuri prin care să fie executate legile, nu poate adăuga la lege și nu poate stabili măsuri suplimentare prin Hotărâri de Guvern, deoarece acestea trebuie să aibă fundamentul într-o lege.
Pe cale de consecință, Guvernul nu poate emite norme obligatorii pentru instituțiile publice care nu au corespondent într-o lege. Activitatea serviciilor publice centrale și locale este reglementată de Constituție, de Codul administrativ, precum și de multe alte legi speciale.
Avocat drept penal Timișoara – https://avocat-coldea.ro/drept-penal/
Avocat drept administrativ Timișoara – https://avocat-coldea.ro/drept-administrativ/
Comentarii Recente